Remont silnika 1.3 Uno turbo

turbo, głowica, dolot, układ paliwowy, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Kolenja sprawa to tloki.Mianowicie kupiłem nominalne,zatem jedyne wyjście to tulejowanie silnika.Co o tym sadzicie,może macie jakies doświadczenia z tym związane.
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: ziuzio »

Pomierz cylindry(lub zawieź do zakładu obróbki), może wystarczy przehonowanie na świeżo tego co masz.
Tulejowanie + porządne tuleje + nowe pierścienie(no chyba, że masz w komplecie z tłokami, to odpada) mogą wyjść tyle co nadwymiarowe tłoki.
Niestety taki zabieg wykonany po taniości może skończyć się:
- oberwaniem tulei(jeśli źle dobrane pasowania lub niedbałe wykonanie "schodków");
- przegrzewaniem(jeśli kiepski materiał/producent tulei) silnika;
- szybszym zniszczeniem uszczelki pod głowicą(jeśli tuleje "siądą" w wyniku dwóch powyższych niedomagań).
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

A może poszukać silnika od Fiata 128 1100,ktory ma srednice cylindra równo 80,00,lub od starego Fiata Fiorino 1100,1300 który ma srednice cylindra 76,00 i rozwiercić na 80,5.Druga opcja to tloki np. firmy Woesner koszt ok 2600zl lub nowy blok od UT 1,4 700 Euro.
Tloki,które kupiłem sa kompletne z pierścieniami i sworzniem.
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Zapomnialbym ponoc silnik UT ma natrysk oleji na denka tlokow.Nie mam pojęcia czy tak jest a jeśli to jak to wygląda.
Awatar użytkownika
goofer007
Spamer :P
Posty: 722
Rejestracja: czw wrz 11, 2008 8:15 pm
Miejscowość: SZA
Auto: Punto GT

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: goofer007 »

Ma natrysk, są nawiercone otwory w bloku a w nie wciśnięte dysze z zaworkami.
Załączniki
index.9.gif
176B6.000 1372 GT
146A2.246 1301 TIE
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Dzieki za zainteresowanie i podpowiedzi.Wyglada na to,ze najlepiej będzie za kupie nadwymiarowe tloki lub jest tez opcja kupic nowy blok od UT racing i do tego nowy wal z panewkami.Jednak to spory wydatek.Jak się nic nie zmieni to sobie odpuszczę na jakiś czas.Silnik ma trafic do X1/9.Jednak mam w nim trochę do porobienia a silnik może poczekać.
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: ziuzio »

Pomierz cylindry, potem zdecyduj co dalej:) Dobrą alternatywą są tłoki z VAGów 1.8T, mają 81mm średnicy, są wystarczająco mocne dla większości użytkowników silnika 1.3/1.4T:)
Nowy blok czy wał to zbędny koszt.
Natrysk też można dorobić w blokach 1.1, 1.3, 1.5, 1.6 8V :)
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Znalazlem tloki Woesner odprezajace do Punto 1.6.Zmniejszyli fabryczny stopien sprężania z 9.2/8.5.
Dobra opcja dla kogos kto ma takie punto.
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Najalepsza opcja dla mnie jak już mam ten silnik 1.3t będzie kupic tloki nadwymiarowe Woesnera i zdobyc wal od 1.4.Jednak w tym momencie musiałbym sprzedać tloki,ktore kupiłem żeby zbizyc się do budżetu.Poza tym silnikiem jestem przed zakupem gwintowanego zawieszenia do X1/9 a to tez nie maly koszt.Poza tym do tego silnika UT braluje mi trochę części.Ktos obcial wtykcze od komutera.poza tym potrzebny zapłon,intercooler,chlodnica oleju i pewnie jeszcze jakies drobiazgi o których jeszcze nie wiem.Pewnie niektóre z tych części można dopasować od innych samochodow ale do tego potrzeba jest wiedza od jakich.
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: ziuzio »

Kompami się nie przejmuj, lepiej to odpalić na choćby EasyEcu Micro(a można i taniej na Speeduino jak ktoś ma zacięcie do zabawy), dużo większy potencjał, daje to szanse posprzątać w komorze silnika np. po przepływomierzu, zastosować dowolne wtryskiwacze - poprawić charakterystykę i płynność pracy silnika.
Jeśli nie masz kompletnego silnika w tym momencie, musisz kompletować trochę gratów z tego co napisałeś; to sensowniej jest pozbierać i złożyć oryginalnie wyglądające SOHC 1877ccm, będzie X z pazurem:)
Chętnie pomożemy grupowo/forumowo w takiej wydumce:)
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Super i z góry wielkie dzięki.Wszystko niestety zależy od kasy ale na pewno to zrobie.Musze tylko ogarnąć X1/9 bo zawieszenie mi doskwiera i dokonczyc F126p bo zajmuje miejsce w garażu.
Wracajac do tematu to na chwile obecna chyba skupie się na tłokach nadwymiarowych wossnera(nie będę musial tulejowac silnika i oszczędzam ok 600zl) a te które mam sprzedam(ponoc sa warte ok 1000zl).Potem zdobyc wal z 1,4 szlif silnika.Pewnie tez szlif walu i obrobka głowicy.Na końcu kompetowanie reszty klamotów.
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Blok silnika od Fiata 128/Zastawy 1100 ma srednice cylindra równo 80.00.Wyglada na to,ze można go wykorzystać do podzespolow od UT.Jednak sa pewne roznice jak:brak natrysku na denka tlokow,brak wyjścia do czujnika ciśnienia oleju.Takze widać roznice w krztalcie bloku po stronie kolektorow i brak otworow w lewym dolnym rogu.Z drugiej jednak strony sa dostępne kute odprezajace tloki do silnikow,które nigdy nie miały turbo(firma Protoxide ma odprezajace tloki do silnika fire 1000,punto 1.2).Dobrze byłoby się skonsultować z Guyem Croftem,moze cos by podpowiedzial
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: ziuzio »

Silniki z serii FIRE to zupełnie inna bajka - na niej opiera się T-Jet, ale w komorę X nie jest już taki P&P, choć X zyskałby na plus z rozkładem mas z T-Jetem na pokładzie.

Jeśli już to bardziej P&P jest 1.6 16V z Bravo/Brava, choć w komorze zrobiłoby się jeszcze ciaśniej.

Najrozsądniej do X jest budować strokera z 1.6SOHC na 1877ccm(czyli blok Tipo/Tempra/Dedra 1.6 z natryskami jak w UT), jeśli już masz kupować kute Wossnery:)
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Opcja ze strokerem kusi najbardziej.Duzo większy moment niż w 1.4,wieksza pojemność to pewnie możliwość większego turbo.Ciekawe tylko czy do zrobienia strokera wystarcza same tloki czy potrzebny jest tez odpowiedni wal.Poza tym jak zrobić ten natrysk,skad wziąć takie dysze?Ciekawe czy można zostawić kolektor dolotowy z 1.3T przy tym wszystkim.
Opcja silnika T-jet czy 16 zaworowej nie bardzo mi odpowiada bo nie pasuje do epoki samochodu.
Ostatnie X1/9 miały identyczny kolektor dolotowy co UT 1.3 .Ten w X1/9 miał napis FIAT a ten w UT wiadomo.Zatem jeśli bylalby możliwość zostawienia kolektora od UT 1.3 to wygląd komory silnika niewiele by się roznil,poza kilkoma drobiazgami i intercoolerem.
Zasatanawialem się nad odprężeniem silnika wolnossącego od Uno 1.4.Ma on skok 67,4 a 1.3 ma 63,9>to daje nam roznice 3,5mm.Zatem Montujac wal od 1.3 w 1.4 bez wymiany tlokow mamy odprężony silnik.Jesli jednak za dużo to zawsze można splanowac trochę blok lub glowice.To tylko takie moje wymysły.
wojtasx19
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: czw sty 04, 2018 5:35 pm
Miejscowość: Gdansk
Auto: Inne

Re: Remont silnika 1.3 Uno turbo

Post autor: wojtasx19 »

Zawracam Ci glowe wiem ale calkoity ze mnie laik w tym temacie.Zapomnialem jeszcze jedno co sadzisz o wykorzystaniu bloku od Fiata 128 1100.Taka opcja bylaby dla mnie najtansza bo moglbym wykorzystać nominalne tloki od UT1.3.Wystarczyloby zrobić ten magiczny natrysk oleju.Zauwazylem tez ze turbina jest przykrecona do bloku silnika poprzez taka blache dwoma srobami,czego F128 1100 i ciekawe jak ten temat rozwiazac.Otwor pod czujnik ciśnienia oleju to pewnie mniejszy problem.
ODPOWIEDZ