[PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

amortyzatory, sprężyny, koła, hamulce, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

[PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: Sil »

Witam,

Miałem swego czasu problem z ABS, że podczas jazdy zdarzało mu się przestać pracować - zaświecała się kontrolka, a ABS nie działał. Wystarczało wyłączył i włączyć silnik i było dobrze. Ze względu na niewielką uciążliwość, problem zbagatelizowałem.

Ostatnio się zmieniło i od przekręcenia kluczyka kontrolka ABS nie gaśnie w ogóle.
Według książki powinna gasnąć po włączeniu silnika (więc pewnie problem nie jest z samym pomiarem prędkości kół, bo kontrolka nie gaśnie przed ruszeniem).
Każą w książce sprawdzić w pierwszej kolejności bezpiecznik 10A (jest na schemacie elektrycznym) od ABS, ale nie mogę za nic go zlokalizować.

Stąd dwa pytania moje:

- Gdzie, u licha, jest ten bezpiecznik? (:

- Czy kontrolka ABS tak by się zachowywała, gdyby komputer wykrywał nieobecność czujnika (np. przerwany kabel przy czujniku, lub coś takiego)?

Pozdrawiam.
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
megazord
Aktywny użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: sob lip 17, 2010 2:07 am
Miejscowość: slask
Auto: Inne

Re: [PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: megazord »

Bezpiecznik jest normalnie w skrzynce koło nogi kierowcy, tam gdzie większość głównych bezpieczników. Jeśli ABS nie gaśnie to centralka łapie błąd. Jedyne rzeczy jakie się psują to właśnie czujniki. Sprawdź czujniki i ich kabelki.
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Re: [PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: Sil »

Hmmmm... wiesz może który konkretnie z nich?
Bo według "Sam naprawiam" są tam tylko światła, wycieraczki i klakson.
A na schemacie elektrycznym (to samo źródło) układu ABS jest zupełnie niezależny bezpiecznik 10A dla tego obwodu.

Jeśli chodzi o przyczynę problemu, to pewnie się okaże, że masz rację, że któryś czujnik. Chociaż wolałbym pochopnie nie wymieniać niczego (bo zawsze się jakaś śruba ukręci d; ), więc pytam o ten bezpiecznik. Poza tym gdyby problem był z samym pomiarem prędkości (uszkodzony wianek, syf, nieprawidłowa szczelina), to kontrolka powinna chyba przestać świecić po włączeniu silnika i zapalić się ponownie po ruszeniu...

Jeszcze w temacie - jest jakiś sposób, żeby samemu odczytać błędy ABS (bądź jest to może jakiś normalny protokół komunikacji szeregowej...?) lub sprawdzić czujniki, czy nie warto i lepiej pojechać gdzieś, gdzie mają komputer?
Choć to dla mnie i tak ostateczność i wolałbym sam wykminić co mu dolega (;
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
megazord
Aktywny użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: sob lip 17, 2010 2:07 am
Miejscowość: slask
Auto: Inne

Re: [PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: megazord »

Na tylnej belce są takie wtyczki umożliwiające odpięcie czujników np przy wyjmowaniu belki. Sprawdź je na początek. Syf na pierścieniu lub uszkodzony pierścień będzie działał tak jak mówisz, czyli kontrolka po starcie silnika zgaśnie i po chwili się zapali jak ruszysz bo system stwierdzi że jedno koło się nie kręci. Na moje oko to poleciał któryś czujnik albo kabelek.
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Re: [PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: Sil »

Hmmm... te złączki chyba nie... na oko wyglądają zdrowo.
Bardziej się zastanawiam nad przednim prawym, ale konieczność zdjęcia koła nie zachęca mnie do natychmiastowego sprawdzenia.

Ktoś wie jaką powinny mieć impedację i na której kostce mozna by to zmierzyć (bo chyba właśnie po tym ABS wie, że ma zaświecić, że mu się pomiar niezgadza wstępny)...?

I nadal mimo wszystko chodzi za mną ten bezpiecznik, który gdzieś jednak chyba powinen być d;
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Re: [PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: Sil »

No dobra, panowie.

Wziąłem miernik, wziąłem wtyczkę, która jest w kontrolerze ABS i pomierzyłem rezystancję czujników z całym ich okablowaniem (bo to jedyny parametr jaki może mierzyć komputer, jak koła stoją [czy ktoś może sprawdzić, czy kontrolka faktycznie gaśnie przed ruszeniem, a po włączeniu silnika?]).

Na wszystkich parach pinów jest mniej więcej ta sama rezystancja.
Mniej więcej, to znaczy, że trzy mają ~1630 omów, a czwarty (prawy przód) 1598 omów (to jest pewna różnica... ale chyba nie aż tak istotna? Ktoś wie jaką opornośc ma czujnik bez kabli?)

Więc chyba podejrzenie o uszkodzenie elektryczne na drodze ABS - czujniki odpada (bo kable są na pewno Ok, czujniki rezystancyjnie raczej też).

Jakieś koncepcje? (:

Pozdrawiam,
Sil.
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Re: [PGT] ABS, kontrolka nie gaśnie

Post autor: ZibiUT »

Zaciągniete z programu Autodata Opór: 700 - 2 200 omów

Kod: Zaznacz cały

Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a) i w razie potrzeby oczyścić lub poprawić je, tak aby podłączenie na pewno było dobre. Sprawdzić zębaty pierścień czujnika zwracając uwagę na uszkodzone lub brakujące zęby i na mimośrodowość. Sprawdzić odległość pomiędzy czujnikiem i zębatym pierścieniem czujnika (0.2 - 1.2 mm).
Sprawdzić opór:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika zmiany biegu na wyższy.
Zmierzyć opór pomiędzy oboma wtykami czujnika zmiany biegu na wyższy. Porównać z podanym oporem.
Upewnić się, czy kable czujnika nie ulegają zwarciu z powodu podłączenia ekranu. Upewnić się, czy ekran podłączony jest do uziemienia.
Sprawdzić wyjście czujnika prędkości koła:
Wyłączyć zapłon. Odłączyć wtyczkę okablowania czujnika prędkości koła. Podłączyć woltomierz prądu zmiennego pomiędzy końcówkami testowanego czujnika. Podnieść koło i obracać je z prędkością jednego obrotu na sekundę. Uzyskane wielkości powinny wynosić od 0.5 do 1.5 V.
Jeżeli nie ma sygnału lub sygnał jest słaby, to należy powtórzyć test na wtyczce okablowania czujnika. Jeżeli nie następuje zmiana sygnału, to czujnik może być uszkodzony.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
ODPOWIEDZ