Strona 1 z 1
AFR / osiagi - teoria
: ndz sty 01, 2006 6:49 pm
autor: apac
Zastanawiam sie jakie efekty (poza nieco zmniejszonym spalaniem ) osiagne montujac smtx ? W tym momencie przy 2300obr AFR wynosi 10,47, przy 4000 9,57 natomiast przy 5500 11,26. Na dole jest zdecydowanie za bogato, jak powinien sie zmieniac AFR zaczynajac od wolnych obrotow az do wysokich aby bylo optymalnie (bezpiecznie) ale i szybko

Czy bedzie zauwazalna roznica w reakcji na wcisniecie gazu i przyspieszania z niskich obrotow po "idealnym" ustawieniu AFR za pomoca swinki? Slyszalem tez o pewnych problemach z ustawieniami mapy/zmieniajace sie warunki (temp zewn etc) - nie wiem ile w tym prawdy.

Generalnie AFR w UT na seryjnych gratach i przy podniesionym cisnieniu (wysokie obroty) moze byc calkiem ok, ale zwykle powiazane jest to z zalewaniem na dole - chyba wszystkie UTy tak maja

wiec trzeba to czyms skorygowac...
UPDATE: zapomnialem dodac, podany AFR odnosi sie w moim przypadku do doladowania ~0,9-1 bar
: ndz sty 01, 2006 8:12 pm
autor: ziuzio
Optymalny* AFR(pomijając, że dobry AFR nie zawsze przekłada się na dobre EGT, które ma kluczowe znaczenie dla płynięcia tłoków:)), to taki, który w dolnym zakresie obrotów jest w zakresie stechiometrycznym czyli okolice 14.7(zapewnia to dobre wkręcanie się na obrotu, a przy okazji i zmniejsza spalanie przy spokojnej jeździe), a pojawieniu się doładowania obniża się w okolice 12.5~13. W praktyce, przy doładowaniu trzeba zejść trochę niżej, aby było bezpiecznie.
Nie wiem jakie masz potrzeby, ale myślę że SMT6 w zupełności da radę, zarówno konwersji maf->map(w tym strojenie) jak i zapłonowi, masz także drugą mapę do wykorzystania(np. na procedurę startu/podtrzymanie turbo:)), znajdzie się też i sterowanie dodatkowym wtryskiwaczem w razie atakowania wększych mocy(bez zmiany wtryskiwaczy)

.
Możesz też zainwestować w SMT7, ale nie wiem czy jest sens wydawać kasę.
*Optymalny, czyli taki przy którym osiągniemy największą moc, ale nie zawsze oznacza to bezpieczeństwo, bo jest jeszcze kąt wyprzedzenia zapłonu, kształt komór spalania, czasy/kąty wałka rozrządu
: ndz sty 01, 2006 9:19 pm
autor: apac
Roznica w cenie smt6 a smt7 jest podobno juz w tym momencie niewielka, pytanie tylko czy warto zainwestowac w ta "nowosc" (7) czy w sprawdzony sprzet (6) Podobno 7ka jest "inteligentna" - mozna po pewnym czasie odlaczyc przeplywke (bez map-s

) - ale szczegolow nie znam. Auto bylo bardzo "zmulone" na niskich i srednich obrotach, po naciagnieciu sprezyny w przeplywce jest lepiej(choc ciagle go przylewa), mam tylko nadzieje ze jeszcze mozna cos uzyskac i nie chodzi juz w tym momencie o max moc/moment, ale o ich przebieg - lepsza charakterystyke - tak aby auto dawalo wiekszy FUN z jazdy
PS: skrzynia niestety czesciej zaczela zgrzytac, czasami mam wrazenie ze synchronizator 2ki lub 3ki nie dziala (wyzsze obroty) - tak jak bym chcial zmienic bieg bez sprzegla

: ndz sty 01, 2006 10:14 pm
autor: ziuzio
Co do biegów to pewnie trochę też związane z niską temperaturą otoczenia.
Zaś w sprawie SMT, 7 kosztuje 899zł, zaś 6 kosztuje 789zł, ceny za nówki oczywiście, bo używkę 6 (sprawną rzecz jasna:))kupisz już za ok. 600zł, z używaną 7 jeszcze się nie spotkałem. W sumie możesz zainwestować w 7 jak masz wolną kasę

.
: sob kwie 22, 2006 12:14 am
autor: rafalmaxi
sorki za ot ale mogłby mi ktos wytłunaczyc co to ten afr i gdzie odczytywac jego wartosci
: sob kwie 22, 2006 1:18 am
autor: ziuzio
Air to Fuel Ratio, czyli stosunek powietrza do paliwa:). Odczytać go można za pośrednictwem sondy lambda, analizatora spalin (lub co lepsi na zapach spalin

).
Jest to główny czynnik decydujący o osiągach silnika, ma też spory(ale nie całkowity oczywiście) wpływ na to czy tłoki są już w misce olejowej czy jeszcze się trzymają korb:)
: sob kwie 22, 2006 7:09 pm
autor: Lui
ooo przy okazji się zapytam
coś mi auto na wolnych przelewa

, a wolne oborty wskoczyły na 2tyś
pewnie wina nowego całego dolotu z odłączoną odmą??
co i jak skręcić, wyregulować bez miernika spalin???
: sob kwie 22, 2006 8:31 pm
autor: ziuzio
Najlepiej ściągnąć 'dekiel' z przepływki i spróbować przymknąć klapkę-jeśli zwolni odpowiednio to można podciągnąć sprężynę o 1 ząbek i zobaczyć jak będzie:) i do tego doregulować tym wkrętem na imbusa.
sonda
: ndz maja 14, 2006 11:16 am
autor: rafalmaxi
w jakich autach sa montowane szerokopasmowe sondy lambda
konkretne marki ??
: ndz maja 14, 2006 11:40 am
autor: ZibiUT
O ile dobrze pamiętam to VW 1,8T miały ale musisz szukac