[PGT] Wymiana uszczelki pod głowicą
[PGT] Wymiana uszczelki pod głowicą
Zabieram się za dni parę za wymianę uszczelki pod głowicą w moim PGT, bo prawie jej już nie mam (-;
Jako, że to dość standardowa czyność trubo, a ja to robił będę pierwszy raz, przyszedłem zapytać czego należy się spodziewać - jakich problemów, trudności, co się ukręci i co urwie.
Na pewno macie jakieś przydatne myki, jak zrobić, żeby mało zepsuć i się za dużo nie narobić...
Poza tym będę wdzięczny za wszelkie materiały dotyczące wymiany uszczelki, bo na razie nie bardzo wiem jeszcze jak się do tego zabrać.
Więc gdyby ktoś mógł wrzucić jakieś materiały, lub opisać co po koleii trzeba zrobić - będę bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam,
Sil
Jako, że to dość standardowa czyność trubo, a ja to robił będę pierwszy raz, przyszedłem zapytać czego należy się spodziewać - jakich problemów, trudności, co się ukręci i co urwie.
Na pewno macie jakieś przydatne myki, jak zrobić, żeby mało zepsuć i się za dużo nie narobić...
Poza tym będę wdzięczny za wszelkie materiały dotyczące wymiany uszczelki, bo na razie nie bardzo wiem jeszcze jak się do tego zabrać.
Więc gdyby ktoś mógł wrzucić jakieś materiały, lub opisać co po koleii trzeba zrobić - będę bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam,
Sil
-
- Spamer :P
- Posty: 1445
- Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: opole
- Kontakt:
Nie wiem cz w punto będzie podobnie ale chyba poza odkręceniem kolektora większej filozofi nie ma.
Potrzebny będzie komplet kluczy nasadowych 1/2 najlepiej też 1/4 z różnymi przedłużkami i łamakami
Potrzebny będzie komplet kluczy nasadowych 1/2 najlepiej też 1/4 z różnymi przedłużkami i łamakami

Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
www.uno-racing.prv.pl
- JARO_Cz-wa
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 343
- Rejestracja: pn sie 07, 2006 11:26 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: SC
Co do wymiany uszczelki pod głowicą to oby tylko na tym Ci się to skończyło
Spuść płyn chłodniczy. Najlepiej wymontować na początku wszystko to, co moze przeszkadzać przy wymontowywaniu głowicy i kolektorów (węzyki, termostat, linka gazu, listwa wtryskowa, obudowa paska rozrządu, wspornik pompy wspomagania mocowany do głowiczki wałka rozrządu)
Wał najlepiej ustaw w położeniu gdzie wszystkie tłoki są po środku skoku - najbezpieczniej. Zdejmij pasek rozrządu. Poluzuj też mocowanie pompy wspomagania i zdejmij z niej pasek
Następnie możesz się wziąść za odkręcanie kolektorów, uwaga
niektóre nakretki moga być zapieczone i w porywach możesz nawet ukrecić szpilke (ja tak miałem
) > wymontuj kolektor dolotowy i odkreć turbo od wydechowego oraz wymoontuj też metalowy przewód który doprowadza olej do turbiny (turbine mozesz zostawić na swoim miejscu)
pamietaj tylko zabezpieczyć te części przed zabrudzeniem
Wymontuj wspornik kolektora wydechowego.
Żeby łatwiej było odkręcić głowice zdemontuj z niej głowiczke wraz z wałkiem rozrządu (uwaga popłynie olej) natępnie w miare bez problemów możesz się wziąść za odkręcanie głowicy i zdjęcia jej.
Po zdjęciu głowicy wraz z kolektorem wydechowym i oczyszczeniu jej koniecznie sprawdz czy nie ma pęknięć na komorach spalania (co jest dość częste w tych wynalazkach
) oraz sprawdz jej szczelność. Oczywiście zapewne będzie trzeba jej zafundować planowanie
Przy okazji że będzie wszystko na wierzchu warto zainwestować w jakieś dobre uszczelniacze zaworów
Co do składania to w sumie w kolejności odwrotnej będzie pamiętaj tylko o kolejności dokręcania śrub głowicy i głowiczki oraz o tym że uszczelka głowicy po wypakowaniu jej z hermetycznego opakowania musi byc jak najszybciej zamontowana i dokręcona ponieważ w ciągu kilku minut utwardza się
To takie zgrubsza ważniejsze rzeczy które mi przyszły na myśl, ale jest jeszcze wiele innych, zresztą zapewne jak już się za to weźmiesz to powstaną te pytania
Co do kluczy to wystarczy standardowy zestaw płaskich i oczkowych. Bardzo przydatny będzie dobry płaski oczkowy klucz 13
Do składania potrzebny jest klucz z miernikiem siły dokręcenia (dynamometryczny)
Luknij też tu:
http://www.unoturbo.pl/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
http://www.unoturbo.pl/viewtopic.php?t= ... y&start=30

Spuść płyn chłodniczy. Najlepiej wymontować na początku wszystko to, co moze przeszkadzać przy wymontowywaniu głowicy i kolektorów (węzyki, termostat, linka gazu, listwa wtryskowa, obudowa paska rozrządu, wspornik pompy wspomagania mocowany do głowiczki wałka rozrządu)
Wał najlepiej ustaw w położeniu gdzie wszystkie tłoki są po środku skoku - najbezpieczniej. Zdejmij pasek rozrządu. Poluzuj też mocowanie pompy wspomagania i zdejmij z niej pasek
Następnie możesz się wziąść za odkręcanie kolektorów, uwaga


pamietaj tylko zabezpieczyć te części przed zabrudzeniem

Żeby łatwiej było odkręcić głowice zdemontuj z niej głowiczke wraz z wałkiem rozrządu (uwaga popłynie olej) natępnie w miare bez problemów możesz się wziąść za odkręcanie głowicy i zdjęcia jej.
Po zdjęciu głowicy wraz z kolektorem wydechowym i oczyszczeniu jej koniecznie sprawdz czy nie ma pęknięć na komorach spalania (co jest dość częste w tych wynalazkach



Co do składania to w sumie w kolejności odwrotnej będzie pamiętaj tylko o kolejności dokręcania śrub głowicy i głowiczki oraz o tym że uszczelka głowicy po wypakowaniu jej z hermetycznego opakowania musi byc jak najszybciej zamontowana i dokręcona ponieważ w ciągu kilku minut utwardza się

To takie zgrubsza ważniejsze rzeczy które mi przyszły na myśl, ale jest jeszcze wiele innych, zresztą zapewne jak już się za to weźmiesz to powstaną te pytania

Co do kluczy to wystarczy standardowy zestaw płaskich i oczkowych. Bardzo przydatny będzie dobry płaski oczkowy klucz 13

Do składania potrzebny jest klucz z miernikiem siły dokręcenia (dynamometryczny)
Luknij też tu:
http://www.unoturbo.pl/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
http://www.unoturbo.pl/viewtopic.php?t= ... y&start=30
Dzięi wielkie.
W szczegulnośći dzięki Jaro, właśnie o taki opis mi chodziło.
Ale mam jeszcze klilka pytań - jak wygląda sprawa z rozbieraniem i składaniem rozrządu - czy tam są jakieś problemy? Jak ustawić dokłądnie w pozycji rozrząd i co zrobić, żeby go nie zepsuć przy skłądaniu.
I jak najprościej zabokować korbowód?
Może ktoś ma poza tym książkę w jakimś rozsądnym języku z opisanymi tymi czynnościami...
Pozdrawiam,
Piotr
W szczegulnośći dzięki Jaro, właśnie o taki opis mi chodziło.
Ale mam jeszcze klilka pytań - jak wygląda sprawa z rozbieraniem i składaniem rozrządu - czy tam są jakieś problemy? Jak ustawić dokłądnie w pozycji rozrząd i co zrobić, żeby go nie zepsuć przy skłądaniu.
I jak najprościej zabokować korbowód?
Może ktoś ma poza tym książkę w jakimś rozsądnym języku z opisanymi tymi czynnościami...
Pozdrawiam,
Piotr
- JARO_Cz-wa
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 343
- Rejestracja: pn sie 07, 2006 11:26 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: SC
Co do składania to na znaki tak jak w poście powyżej masz foto. Ja gdy zdejmowałem pasek rozrzadu i zdejmowałem głowice to tłoki ustawiłem wszystkie w połowie skoku - najbezpieczniej. Gdy zakładałem głowice również tak miałem tłoki ustawione, nastepnie ustawiłem prawidłowo wałek rozrzadu i dopiero wtedy przekreciłem wał na znak (skrajne tłoki poszły w góre ale zawory były już wtedy pozamykane) no i wtedy załozyłem pasek na znaki. Pamiątej też o ustawieniu czujnika od wtrysków tego z przezroczystą szybkąSil pisze:Dzięi wielkie.
...Ale mam jeszcze klilka pytań - jak wygląda sprawa z rozbieraniem i składaniem rozrządu - czy tam są jakieś problemy? Jak ustawić dokłądnie w pozycji rozrząd i co zrobić, żeby go nie zepsuć przy skłądaniu.

chyba chodzi Ci o wał korbowySil pisze: ...jak najprościej zabokować korbowód?

Dobra, dzięki wilekie... samochód na razie rozebrany.
Na razie umyty silnik i poczyszczoen co się dało.
Czeka na siły i czas, żeby go złożyć.
Udało mi się go rozebrać nic specjalnie nie psując i nie ukręcając rzadnej śruby (poza srubką mocowania listwy wtryskowej, ale to pikuś).
Dobry myk - przy rozkręcaniu śrób kolektora wydechowego najpierw podgrzewałem je gorącym powietrzem - schodziły jak masło. Śruby kolektora odkręcałem kluczem dynamometrycznym (jak dokręcanie ma być 40Nm to ustawiłem do odkręcenia 45Nm) i zeszły idealnie.
Nie udało mi się tylko odkręcić koła pasowego na wale korbowodowym.
Skombinowaliśmy w końcu z ojcem narzędzie do tego - blokadę wkręcaną na śrubę tego wałka mimośrodowego koło koła. Zdjecie tego sprzętu w załączniku.
W załączniku też zdjęcie głowicy i cylindrów. Gdybyście zauważyli coś, czym warto mnie zdołować, to lepiej teraz niż później (-;
----
Poza tym mam kilka pytań:
1. Gdzie są znaczki na kole na wałku rozrządu? Ja sobie z każdej strony to koło obejrzałem i nie widzę znaczka ani na nim, ani na obudowie dookoła (choć obudowę ktoś kiedyś mocno uszkodził i sztukował, więc tam może nie być widać) - jak wyłapać odpowiednie punkty?
2. Nikt mnie nie ostrzegł, że pod pokrywą zaworów są takie "cylinderki" z płytkami na zaworach. (-;
Powypadały mi i nie mam zielonego pojęcia który był na którym zaworze. Powienienem przeprowadzić od zera ustawienie luzów, czy jest jakiś sposób, żeby ustawić je tak jak były?
(Bardzo zależy mi na czasie, więc chciałbym mieć jak najmniej roboty)
3. Jak założyć uszczelniacze zaworów? Jest na to jakis porsty sposób?
Kupiłem, bo były tanie i do tego na miejscu w sklepie, ale teraz nie mam pojęcia jak się je wymienia.
Na razie umyty silnik i poczyszczoen co się dało.
Czeka na siły i czas, żeby go złożyć.
Udało mi się go rozebrać nic specjalnie nie psując i nie ukręcając rzadnej śruby (poza srubką mocowania listwy wtryskowej, ale to pikuś).
Dobry myk - przy rozkręcaniu śrób kolektora wydechowego najpierw podgrzewałem je gorącym powietrzem - schodziły jak masło. Śruby kolektora odkręcałem kluczem dynamometrycznym (jak dokręcanie ma być 40Nm to ustawiłem do odkręcenia 45Nm) i zeszły idealnie.
Nie udało mi się tylko odkręcić koła pasowego na wale korbowodowym.
Skombinowaliśmy w końcu z ojcem narzędzie do tego - blokadę wkręcaną na śrubę tego wałka mimośrodowego koło koła. Zdjecie tego sprzętu w załączniku.
W załączniku też zdjęcie głowicy i cylindrów. Gdybyście zauważyli coś, czym warto mnie zdołować, to lepiej teraz niż później (-;
----
Poza tym mam kilka pytań:
1. Gdzie są znaczki na kole na wałku rozrządu? Ja sobie z każdej strony to koło obejrzałem i nie widzę znaczka ani na nim, ani na obudowie dookoła (choć obudowę ktoś kiedyś mocno uszkodził i sztukował, więc tam może nie być widać) - jak wyłapać odpowiednie punkty?
2. Nikt mnie nie ostrzegł, że pod pokrywą zaworów są takie "cylinderki" z płytkami na zaworach. (-;
Powypadały mi i nie mam zielonego pojęcia który był na którym zaworze. Powienienem przeprowadzić od zera ustawienie luzów, czy jest jakiś sposób, żeby ustawić je tak jak były?
(Bardzo zależy mi na czasie, więc chciałbym mieć jak najmniej roboty)
3. Jak założyć uszczelniacze zaworów? Jest na to jakis porsty sposób?
Kupiłem, bo były tanie i do tego na miejscu w sklepie, ale teraz nie mam pojęcia jak się je wymienia.
- JARO_Cz-wa
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 343
- Rejestracja: pn sie 07, 2006 11:26 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: SC
Co do płytek to pooglądaj każda z osobna czy ma gładką powierznie, czy jednak już jest przetarta, szczególnie jeśli któraś ma zadziory należy ją bezwarunkowo wymienić na nową (powoduje to przyspieszone wycieranie wałka rozrządu)Sil pisze:Ok, być może faktycznie.
Szkoda, że nie mam płytek (-;
Ale dalej podstawowe pytania;
Jak wymienić uszczelniacze zaworów?
Jak znaleźć znaczek na kole wałka rozrządu? (-:


Szklanki popychaczy powinny wrócić na swoje miejsce, jeśli ich nie pomieszałeś

Co do wymiany uszczelniaczy to potrzebny jest do tego specjalny przyrząd do rozbierania zaworów - raczej powierz to gościowi który będzie Ci planował głowice, to tak według mnie

Ważna sprawa co do głowicy to moim zdaniem też dokładne obejrzenie jej czy niema mikro-pęknięć

Koło wałka rozrządu ma w jednym miescu taki jakby zadzior zrobiony śrubokrętem widoczny od wewnętrzenj strony koła. Punk wzorcowy wskazany jest na rysunku przy numerze 8 (wysunąć trzeba plastikową zapadke z obudowy napędu rozrządu i na niej wtedy jest punkt w prawidłowym miescu wedłuk którego należy to ustawić)
- JARO_Cz-wa
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 343
- Rejestracja: pn sie 07, 2006 11:26 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: SC
-
- Spamer :P
- Posty: 1445
- Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: opole
- Kontakt:
Właśnie nie wygląda to na głowice PGT
powinna mieć jeszcze jedno wyfrezowanie.
Rozbierz sobie głowice, porozpinać zawory możesz sam spróbować, podłuż coś pod zawór, na tależyk rurka i młotkiem .
Przygotuj sobie jakieś miejsce w którym poukładasz wszystko kompletami tak jak wyjąłeś.
Wypucuj komory spalania to zobaczysz czy nie ma pęknięć.
Stare uszczelniacze wydłub delikatnie śrubokrętem albo odpowiednio ciągnąc obcęgami. Nowe można założyć używając nasadki chyba 10 tki

Rozbierz sobie głowice, porozpinać zawory możesz sam spróbować, podłuż coś pod zawór, na tależyk rurka i młotkiem .
Przygotuj sobie jakieś miejsce w którym poukładasz wszystko kompletami tak jak wyjąłeś.
Wypucuj komory spalania to zobaczysz czy nie ma pęknięć.
Stare uszczelniacze wydłub delikatnie śrubokrętem albo odpowiednio ciągnąc obcęgami. Nowe można założyć używając nasadki chyba 10 tki
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
www.uno-racing.prv.pl
- JARO_Cz-wa
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 343
- Rejestracja: pn sie 07, 2006 11:26 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: SC