No dobra jako ze komputer typu spalanie droga przebyta itp mam u siebie w aucie w serji i go nie wykorzystuje (no na jaka cholere mi wiedziec ile mi auto pali pali tyle ile ma palic i tyle ile naleje

Wiec od jakiegos czasu pracowalem sobie nad takim otom wlasnie urzadzeniem znanym jako electronic boost controller czyli w skrocie EBC + inne wskazniki w jednym pudelku
Po krotce do czego sluzy owo urzadzenie
EBC jak samam nazwa wskazuje to urzadzenie dzieki ktoremu mozna sterowac boost w naszych samochodach (oczywiscie mowimy o autach ktore posiadaja turbosprezarke)
W jaki sposob urzadzenie to steruje boostem
Sterowanie odbywa sie w taki sam sposob jak nowoczesne ECU steruja boostem czyli poprzez zaworek elektromagnetyczny (ktory jest sterowany sygnalem o regulowanym wypelnieniu zwanym PWM)
W prostszych slowach zaworek pulsuje w takim tempie zeby cisnienie podawane na akurator otwieralo go odpwoiednio do obciazenia silnika
Skad urzadzonko wie jakie jest obciazenie silnika otoz o obciazeniu silnika urzadeznie dowiaduje sie z monitorowania sygnalu z Map sensora
Urzadzenie bedzie tez pelnilo role zegara boostu oraz zegara EGT (lub dodolnie innych temperatur jeszcze nie wiem ile czujnikow zrobie ale mozlwie ze 8-12 roznych termopar bedzie mozna podpiac o ile dostane przetwoniki do termopar jak na razie EGT do tego urzadeznia jest dopiero w planach) w urzadzeniu znalazl tez swoje miejsce wskaznik temp oleju oraz wskaznik AFR ( na poczatek wasko pasmowy ale chce zrobic tez mozliwosc wspolpracy z szerkopasmowym kontrolerem na przyklad innovate) istnieje tez prawdopodobienstwo ze urzadenie bedzie mialo mozliwosc podpiecia (karty SD) dla zalogowania parametrow i ewentualnego wykonania wykresow zaleznosci wszytskich parametrow od siebie (ale to jest dopiero wplanach bo do tego bede musial zmienic procesor sterujacy)
A oto zdjecia prototupu (jak na razie bez dodatkowych funkcji)
Protyp jak wszytsko co robie na mikrokontrolerach najpierw testuje na plytce testowej
Teraz krotki opis tego co widac na zdjeciu od prawej
1-Map sensor ktory moze pokazac doladowanie rzedu 1,5 bara (na razie na moje potrzeby styka jakbym potrzebowal wiekszy to mozna go wrzucic bez problemu)
2-Czujnik temperatury oleju zakres do 170 st C na razie goly ale zostanie wlozony do rurki z miedzi tak zeby tylko czesc mierzaca wystawala i wlozony do miejsca w ktorym bede chcial mierzyc temp oleju (ogolnie moglbym jeszcze podlaczyc minimum jeden taki czujnik na przyklad do temp wody lub innej temp albo zamiast drugiego czujnika wody na przyklad czujnik cisnienia oleju ale te czujniki sa niestety dosc drogie

)
3- Wyswietlacz 2X16 znakow (docelowo bedzie 2x24 znakow na taki wlasnie czekam albo wyswietlacz graficzny z noki) na wyswietlaczu widac od gory z lewej
-mierzone cisnienie (jak wiadomo cisnienie atmosferyczne to w przyblizeniu 1 bar) wskaznik jest tak wyskalowany zeby cis atmosferyczne pokazywal jako zero (tak jak w normalnych zegarach doladowania)
-woltarz jaki daje czujnik cisnienia (tutaj jeszcze mysle co by umiescic albo bedzie EGT albo druga temp na przyklad wody albo na przyklad obroty silnika i wtedy mozna zrobic na tym procedure startu, flat schift (czylizmiane biegow bez puszcania gazu) i shift light o ile starczy wyprowadzen na tym mikroprocesorze )
-temp oleju (akurat na zdjeciu temp pwoietrza bo czujnik jest w powietrzu)
-AFR waskopasmowy (oczywiscie jest to przyblizenie AFR bo sonda waskopasmowa nigdy nie da dokladnego odczytu wiec moze sluzyc tylko i wylacznie do sprawdzania czy przy pelnym bucie nic sie nie zmienilo od tego co mielismy zwykle (o ile mielismy dobrze wystrojony samochod)
Kazda z pozycji moze miec swoj alarm ustawiany i wywolujacy na przyklad przelaczenie przekaznika itp. itd.
Co do samego EBC planuje wyprubowanie nastepujacych opcji sterowania zaworkiem doprowadzajacym cisnienie do WG
1. najprostszy wlacz-wylacz (przy zadanym cisneiniu) ale obawiam sie ze bedzie to za bardzo niestabilne przy wysokim cisnieniu (niestety moje obawy sie potwierdzily i ten sposob sterowania juz zostal zarzucony)
2. troche bardziej skompklikowany sytem z dwoma wartosciami jedna to wartosc PWM strerujaca elektrozaworkiem od zadanej wartosci cisnienia i w razie przekroczenia wartosci drugiej calkowite otwarcie zaworka jest to chyba najprostsze w ustawieniu i w miare logiczne wysjcie ktore powinno zdac egzamin ale zobaczymy przy testach (w taki system sterowania na dzin dzisiejszy jest wyposazone urzadzenie
3. troche bardziej skomplikowane programowo sterowanie (ala typ 2) z ta roznica ze program sam mialby dadawac i odejmowac wartosc PWM tak aby utrzymac stale cisnienie
4 regulator PID (lub sam PD pewnie tez by wystarczyl) i to byloby najlepsze wyjscie z tym ze klopot jest z ustawieniem tego jesli ktos sie niezna za bardzo na regulatorach to bedzie to dosc klopotliwe bo kazde autko jest inne i ma inna charakterystyke
A na sam koniec prosba do tych co doczytali do konca moje mierne wypociny moze ktos cos podpowie co chcialby miec w takim wskazniku moze da sie to jakos prosto wsadzic
Po jakims czasie dotarlo do mnie ze urzadzenie to moze byc wykorzystane takze jako sportowy regulator paliwa w zaleznosci od warunkow panujacych w dolocie czyli z pelna regulacja w zaleznosci od boostu albo wartosci podcisnienia
Pozdrawiam
ps. a oto wyglad urzadzenia w obudowie (jeszcze nie dokonczonego bo trzeba wymiec wyswietlacz na 2x24 znakow i porobic jeszcze kilka innych rzeczy
Roznica miedzy tym a protypem jest taka ze w prawym gornym rogu widac z jakim wypelnieniem pracuje zaworek dzieki czemu mozna przestawiac ta warrtosc w zaleznosci od zachowania sie boostu
ps.2 jako nastepne urzadzonka w planach sa
-obrotomierz elektroniczny z shift lightem, procedura startowa, i Full throttle shiftem (czyli mozlwioscia zmiany biegow bez puszczania gazu i bez ryzyka przekrecenia silnika )
-i inne dziwne pomysly miedzy innymi uniwersalna kontrola trakcji ktora jest juz w wiekszej czesci opracowana ale czy bedzie dzialac zobaczymy
