Skrzynia
-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 218
- Rejestracja: czw kwie 21, 2005 7:15 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Panki, Śląskie, PL
- Kontakt:
Skrzynia
Hej!
Czy probowal ktos zebrac do kupy informajcie na temat skryzni biegow?Jakie mozna zastosowac w uno 1.4 N/A, jakie sa ich przelozenia (ktora jest najkrotsza), ile jest zebow na poszczegolnych kolach.
Z tego co mi wiadomo to powinny pasowac skrzyni z Uno 1.4 - 1.5, Tipo 1.4 - 1.6, Tempra 1.6, (ritmo, argenta, unot turbo ??) ale niestety nie znam ich dokladncyh paramerow.
Ktos cos ma ?
Czy probowal ktos zebrac do kupy informajcie na temat skryzni biegow?Jakie mozna zastosowac w uno 1.4 N/A, jakie sa ich przelozenia (ktora jest najkrotsza), ile jest zebow na poszczegolnych kolach.
Z tego co mi wiadomo to powinny pasowac skrzyni z Uno 1.4 - 1.5, Tipo 1.4 - 1.6, Tempra 1.6, (ritmo, argenta, unot turbo ??) ale niestety nie znam ich dokladncyh paramerow.
Ktos cos ma ?
Pozdrawiam - Binio


-
- Spamer :P
- Posty: 1343
- Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
- Miejscowość: krakooff
- Auto: Uno 1.4T
- Lokalizacja: krakooff
Skrzynia, w sensie obudowy się nie liczy
, ważne co siedzi w środku - wszystkie "flaki" skrzyń są zamienne(jedynymi kombinacjami są wałki sprzęgłowe-ich długości i średnice, ale to się obchodzi robiąc tarcze na zamówienie, albo szukając po różnych dziwnych modelach
) - nie wiem tylko jak tam skrzynie z serii FIRE(ale między sobą są takie same wnętrzności) do całej reszty(czyli stare SOHCe i wszystkie DOHCe).
Ważne jeszcze jest to, że do 89 roku Fiat robił skrzynie tak że wałek sprzęgłowy był tylko tzw. choinką, a każdy bieg miał swoje synchronizatory na wałku atakującym, ponadto synchronizatory 1-ki i 2-ki były typu pierścieniowo-stożkowego a 3-ki, 4-ki i 5-ki były typu Porsche i "flaki" tego typu skrzyń są dowolnie zamienne;
od 90 roku wszystkie synchronizatory są typu pierścieniowo-stożkowego(takie mosiężne) i synchronizatory 1-ki i 2-ki są na wałku atakującym a 3-ki i 4-ki na wałku sprzęgłowym(piątka w tzw. "dupce" czyli niezmiennie w stosunku do starego typu skrzyń) i podobnie jak w tamtych skrzyniach "flaki" można szczepić dowolnie.
Pomiędzy nowym i starym typem skrzyń można zmieniać jedynie przełożenia główne
.
I skrzynia jest taka: obudowa z UTa, przełożenie główne z Tempra 1.9TDS, komplet biegów z Tempry 1.9TDS, tarcza sprzęgła z Poldka przerobiona na 190mm - dzięki takiej konfiguracji, na dużej turbinie jaką jest T3( podobno
) silnik uzyskał niesamowitą elastyczność(na zwykłej skrzyni był niesamowity lag, na tej długiej dzięki dużym obciążeniom turbina się wkręca jak marzenie
). Teoretyczna i rzeczywista(a nie licznikow
) prędkość przy 6000rpm to 257km/h.
Edit:przy oponie 195/50 x 15"
Oto kilka info o przełożeniach skrzyń jakie zebrałem przy tworzeniu tej skrzyni(przełożenie 1,2,3,4,5,wsteczego,główne):
1)Fiat Ritmo 1.5
4.091:1
2.235:1
1.496:1
1.043:1
0.827:1
3.171:1
3.588:1
2)Fiat Ritmo 130TC-Abarth
3.583:1
2.235:1
1.542:1
1.154:1
0.967:1
3.667:1
3.400:1
3)UT1.3
4.091:1
2.235:1
1.496:1
1.043:1
0.863:1
3.171:1
3.588:1
4)UT1.4
3.909:1
2.267:1
1.469:1
1.043:1
0.845:1
3.909:1
3.353:1
5)Tempra 1.9TDS
3.583:1
2.230:1
1.520:1
1.150:1
0.837:1
Wsteczny nie policzony
3.047:1
Mam jeszcze dane Uniaka 900, 1.3D, 1.7D i wszystkie modele Ritma


Ważne jeszcze jest to, że do 89 roku Fiat robił skrzynie tak że wałek sprzęgłowy był tylko tzw. choinką, a każdy bieg miał swoje synchronizatory na wałku atakującym, ponadto synchronizatory 1-ki i 2-ki były typu pierścieniowo-stożkowego a 3-ki, 4-ki i 5-ki były typu Porsche i "flaki" tego typu skrzyń są dowolnie zamienne;
od 90 roku wszystkie synchronizatory są typu pierścieniowo-stożkowego(takie mosiężne) i synchronizatory 1-ki i 2-ki są na wałku atakującym a 3-ki i 4-ki na wałku sprzęgłowym(piątka w tzw. "dupce" czyli niezmiennie w stosunku do starego typu skrzyń) i podobnie jak w tamtych skrzyniach "flaki" można szczepić dowolnie.
Pomiędzy nowym i starym typem skrzyń można zmieniać jedynie przełożenia główne

I skrzynia jest taka: obudowa z UTa, przełożenie główne z Tempra 1.9TDS, komplet biegów z Tempry 1.9TDS, tarcza sprzęgła z Poldka przerobiona na 190mm - dzięki takiej konfiguracji, na dużej turbinie jaką jest T3( podobno



Edit:przy oponie 195/50 x 15"

Oto kilka info o przełożeniach skrzyń jakie zebrałem przy tworzeniu tej skrzyni(przełożenie 1,2,3,4,5,wsteczego,główne):
1)Fiat Ritmo 1.5
4.091:1
2.235:1
1.496:1
1.043:1
0.827:1
3.171:1
3.588:1
2)Fiat Ritmo 130TC-Abarth
3.583:1
2.235:1
1.542:1
1.154:1
0.967:1
3.667:1
3.400:1
3)UT1.3
4.091:1
2.235:1
1.496:1
1.043:1
0.863:1
3.171:1
3.588:1
4)UT1.4
3.909:1
2.267:1
1.469:1
1.043:1
0.845:1
3.909:1
3.353:1
5)Tempra 1.9TDS
3.583:1
2.230:1
1.520:1
1.150:1
0.837:1
Wsteczny nie policzony

3.047:1
Mam jeszcze dane Uniaka 900, 1.3D, 1.7D i wszystkie modele Ritma
-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 218
- Rejestracja: czw kwie 21, 2005 7:15 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Panki, Śląskie, PL
- Kontakt:
A co bys zaproponowal do uniaka 1.4 N/A ?
Auto jest przygotowane pod zawody 1/ mili (jednoczesni jest uzywane na codzine). Chlopak ma w nim troche juz nagrzebane i zhamowana moc to 98 KM (niestety nie mam wykresu). Kolejnym etapem jest przejscie na MPI i zmiana skrzyni na krotsza (jej budowa od podstaw).
Ja zdobylem takie parametry:
TIPO 1.4
1 - 3,909
2 - 2,267
3 - 1,469
4 - 1,083
5 - 0,849
G - 3,937
TEMPRA 1.6 (C.513.5.13)
1 - 3,909
2 - 2,267
3 - 1,541
4 - 1,156
5 - 0,967
G - 3,563
Auto jest przygotowane pod zawody 1/ mili (jednoczesni jest uzywane na codzine). Chlopak ma w nim troche juz nagrzebane i zhamowana moc to 98 KM (niestety nie mam wykresu). Kolejnym etapem jest przejscie na MPI i zmiana skrzyni na krotsza (jej budowa od podstaw).
Ja zdobylem takie parametry:
TIPO 1.4
1 - 3,909
2 - 2,267
3 - 1,469
4 - 1,083
5 - 0,849
G - 3,937
TEMPRA 1.6 (C.513.5.13)
1 - 3,909
2 - 2,267
3 - 1,541
4 - 1,156
5 - 0,967
G - 3,563
Pozdrawiam - Binio


-
- Spamer :P
- Posty: 1343
- Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
- Miejscowość: krakooff
- Auto: Uno 1.4T
- Lokalizacja: krakooff
Dużo zależy od przebiegu momentu - jeżeli jest płaski w całym zakresie(co przy 98km z 1.4 Fiata jest mało prawdopodobne) to wtedy lepiej dłuższa skrzynia, tak aby mniej machać lewarkiem na tej 1/4(wtedy przeważnie 1/4 kończy się na 3cim biegu);
natomiast gdy pełny moment jest osiągany tylko w górnym i wąskim zakresie obrotów to lepsza krótsza skrzynia(czyli z reguły 1/4 kończona jest na 4tym biegu).
Oczywiście bez odpowiednich funduszy budowa skrzyni o ściśle określonych przełożeniach nie jest możliwa, pozostaje więc kombinowanie z tym co seryjnie można zdobyć, resztę dobiera się poprzez odpowiednie dobranie średnicy opon dla kół napędowych.
I jeżeli chodzi o kolegę to na razie zostałbym przy skrzyni którą ma
, chyba że dysponuje taką z 1.6 to wtedy 1-4 z tej Tempry a główne i 5 z Uniaka.
natomiast gdy pełny moment jest osiągany tylko w górnym i wąskim zakresie obrotów to lepsza krótsza skrzynia(czyli z reguły 1/4 kończona jest na 4tym biegu).
Oczywiście bez odpowiednich funduszy budowa skrzyni o ściśle określonych przełożeniach nie jest możliwa, pozostaje więc kombinowanie z tym co seryjnie można zdobyć, resztę dobiera się poprzez odpowiednie dobranie średnicy opon dla kół napędowych.
I jeżeli chodzi o kolegę to na razie zostałbym przy skrzyni którą ma

-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 218
- Rejestracja: czw kwie 21, 2005 7:15 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Panki, Śląskie, PL
- Kontakt:
Nie wime na ile duze sa finanse ale wspominal mi ze chce zbudowac skrzynie od podstaw dopasowana do swoejgo auta i potrzeb (z elementow dostepnych narynku
)
Do tego planowana jest jeszcze zmiana na MPI i tu zastanawiam sie czy glowica z Punto 90 jest taka sama jak w Uniako - glownie chodzi o wielkosci kanalow bo moga byc roznie tak jak np w 1.1 i 1.2 fire
-----------------
Mam wykresik - niestety tylko zdjecie dlatego taka jakosc

Dokladny
http://img346.imageshack.us/img346/9747/wykres9yq.jpg

Do tego planowana jest jeszcze zmiana na MPI i tu zastanawiam sie czy glowica z Punto 90 jest taka sama jak w Uniako - glownie chodzi o wielkosci kanalow bo moga byc roznie tak jak np w 1.1 i 1.2 fire
-----------------
Mam wykresik - niestety tylko zdjecie dlatego taka jakosc

Dokladny
http://img346.imageshack.us/img346/9747/wykres9yq.jpg
Pozdrawiam - Binio


-
- Spamer :P
- Posty: 1343
- Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
- Miejscowość: krakooff
- Auto: Uno 1.4T
- Lokalizacja: krakooff
Wykres sugeruje że nie warto kręcić silnika i lepiej się chyba nie bawić w skracanie skrzyni(a nawet wręcz przeciwnie dzięki temu "peak'owi momentu w średnim zakresie obrotów) - będzie więcej mieszania dźwignią zmiany biegów i jeżeli auto jeszcze na co dzień to większe spalanie(może teoretycznie nie powinno się zmienić, ale w praktyce, przy krótkiej skrzyni auto więcej pali).
Aczkolwiek jeśli kolega ma chęci, może dobierze coś lepiej z dostępnych na rynku części - tylko ważna sprawa, aby tryby każdego biegu były z tego samego kompletu(z tym że biegi od 1 do 4 są praktycznie razem i je kombnujemy z głównym, a piątka jest wymienna niezależnie od całej reszty), bo inaczej to będzie wyło gorzej niż skrzynia razem z mostem w Starze
(chyba że tryby będą całkowicie nowe i nie chodzone i nie dotarte).
Aczkolwiek jeśli kolega ma chęci, może dobierze coś lepiej z dostępnych na rynku części - tylko ważna sprawa, aby tryby każdego biegu były z tego samego kompletu(z tym że biegi od 1 do 4 są praktycznie razem i je kombnujemy z głównym, a piątka jest wymienna niezależnie od całej reszty), bo inaczej to będzie wyło gorzej niż skrzynia razem z mostem w Starze

- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Odgrzebałem dość stary temat ale mysle ze przydatny
Pada mi powoli skrzynia i się zastanawam nad zrobienieć jakieś mieszanki
Chciał bym zostawić biegi 1,2,3,4 z UT 1,3 , 5 dać z tempry 1,9td + głowne z Td. Co o tym sadzicie. Mam teraz T25 + bedzie strzał z nitro.
5 długa w celu ekonomi w trasie a reszta i tak już bedzie chyba niezła bo na 2 - 100 km.h bedzie.
Pada mi powoli skrzynia i się zastanawam nad zrobienieć jakieś mieszanki
Chciał bym zostawić biegi 1,2,3,4 z UT 1,3 , 5 dać z tempry 1,9td + głowne z Td. Co o tym sadzicie. Mam teraz T25 + bedzie strzał z nitro.
5 długa w celu ekonomi w trasie a reszta i tak już bedzie chyba niezła bo na 2 - 100 km.h bedzie.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
-
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 494
- Rejestracja: czw sty 24, 2008 11:52 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Rabka-Zdrój
Re: Skrzynia
powiedzcie mi czy da się założyć skrzynie z górnym wybierakiem do auta z dolnym? co muszę przerobić? jak pasują cięgna?nigdy tego nie robiłem i nie widziałem na forum nigdzie podobnego pytania potrzebuje pomocy
..UNO TURBO MK1..
PRZEMINELO Z WIATREM
PRZEMINELO Z WIATREM
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Re: Skrzynia
Musisz lewarek przełozyć z auta z górnym wybieraniem. Kup lewarek z mocowaniem, drązek, nakładke na sanki nad maglownicę i dzwigienki i bedziesz miał górne wybieranie.tusiu1988 pisze:powiedzcie mi czy da się założyć skrzynie z górnym wybierakiem do auta z dolnym? co muszę przerobić? jak pasują cięgna?nigdy tego nie robiłem i nie widziałem na forum nigdzie podobnego pytania potrzebuje pomocy
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
-
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 494
- Rejestracja: czw sty 24, 2008 11:52 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Rabka-Zdrój
Re: Skrzynia
A bedzie pasowało z obojętne z jakiego uno? w sęsie np 900cm
..UNO TURBO MK1..
PRZEMINELO Z WIATREM
PRZEMINELO Z WIATREM
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Re: Skrzynia
900 akurat ma linki. 1.0 1.1 1.4 1.5 ma wodziki
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
-
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 494
- Rejestracja: czw sty 24, 2008 11:52 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Rabka-Zdrój
Re: Skrzynia
Witam, jak się psuje to już wszystko. Co się mogło stać że nie mam w ogóle jedynki( nie mogę wcisnąć), nie mogę znaleść luzu, brak piątki i wstecznego. Mam tylko dwójkę praktycznie w każdym położeniu lewarka a na wstecznym czwórkę. Delikatnie ruszyłem z cpn-u i już kupa, coś się mogło urwać? czy skrzynia już ma dość? cięgna wyglądają dobrze
..UNO TURBO MK1..
PRZEMINELO Z WIATREM
PRZEMINELO Z WIATREM